Oddělení vydávání dokladů a evidence obyvatel

Oddělení evidence obyvatel a vydávání dokladů vyřizuje dle zákona č. 133/2000 Sb., o evidenci obyvatel a rodných číslech, změnu trvalého pobytu, žádosti o výpis z evidence obyvatel občanům i majitelům objektů, dle zákona č. 269/2021 Sb., o občanských průkazech, žádosti o vydání občanských průkazů a nahlášení ztrát či odcizení občanských průkazů a dle zákona č. 329/1999 Sb., o cestovních dokladech, žádosti o vydání cestovních dokladů.

Zrušení údaje o místu trvalého pobytu ve správním řízení

V souvislosti s novelou zákona č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, v platném znění, se s účinností od 1. 1. 2016 zpoplatňují žádosti o zrušení údaje o místu trvalého pobytu podle ust. § 12  zákona č. 133/2000 Sb., o evidenci obyvatel, ve znění pozdějších předpisů, a to částkou 100,- Kč za každou osobu, u které se žádá o zrušení údaje o místu trvalého pobytu. Poplatek je nutné zaplatit při podání žádosti, a to buď v hotovosti na pokladně Úřadu městské části Praha 9, Sokolovská 14/324, Praha 9 a doklad o zaplacení poplatku přiložit k žádosti o zrušení údaje o místu trvalého pobytu, nebo bankovním převodem na účet č. 19-2000910329/0800, variabilní symbol: 7806000000.

Ve správním řízení, v němž lze zrušit údaj o trvalém pobytu na návrh oprávněné osoby (např. vlastník objektu nebo jeho vymezené části) občanovi, kterému zaniklo užívací právo k objektu nebo jeho vymezené části a občan objekt nebo jeho vymezenou část neužívá, se postupuje v souladu s ust. § 12 zákona č. 133/2000 Sb., o evidenci obyvatel a rodných číslech a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o evidenci obyvatel“). Navrhovatel je povinen existenci zániku užívacího práva a neužívání objektu v řízení prokázat. Všechny podmínky musejí být splněny současně.

Důležité informace:

  • Požádat o zrušení údaje o místě trvalého pobytu lze pouze osobě, která na dané adrese již nebydlí.
  • Nelze požádat o zrušení údaje o místě trvalého pobytu ke své osobě. Tento údaj je změněn pouze přihlášením na novou adresu trvalého bydliště.

Žádost podává oprávněná osoba, která je držitelem nájemní smlouvy k danému objektu nebo vlastníkem tohoto objektu (nemovitosti). Žadatel doloží a prokáže ve správním řízení splnění zákonných podmínek pro vyhovění jeho žádosti. V žádosti se uvedou údaje o žadateli a osobě, jíž má být údaj zrušen. Další údaje viz formulář žádosti o zrušení údaje o místu trvalého pobytu osoby.

Oprávněná osoba dokládá:

  • nájemní smlouvu nebo sdělí, zda je vlastníkem objektu nebo bytové jednotky a uvede její číslo
  • rozhodnutí soudu o zbavení užívacího práva k bytu (nebo objektu) osoby, jíž má být údaj zrušen
  • ukončení nájemní smlouvy, předávací protokol k bytu
  • u rozvedených manželů rozvodový rozsudek, dohodu o dalším užívání bytu pro dobu po rozvodu
  • u družstev výpis z obchodního rejstříku
  • popř. rozsudek o vyklizení bytu nebo vyrozumění o vyklizení bytu apod.

 Dále žadatel uvede současnou adresu pobytu osoby, které chce zrušit údaj o trvalém bydlišti, nebo její doručovací adresu anebo oznámí jiný kontakt či údaj, že mu není současná adresa známa.

Doklady, které nelze ověřit správním orgánem ve veřejné databázi, nebo z vlastních zdrojů, se předkládají úředně ověřené.

V tomto správním řízení se postupuje  dle zákona č. 133/2000 Sb., o evidenci obyvatel, zákona č. 500/2004 Sb., správní řád a zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů. Lhůta pro vyřízení je 60 dnů, v případě omluv účastníků řízení z jednání se lhůta přiměřeně prodlužuje. V případě potřeby vyzve správní orgán žadatele k doplnění jeho žádosti, nebo jej předvolá k ústnímu řízení a vyjádření do protokolu.

Neurčí-li si občan novou adresu trvalého pobytu, je mu přidělena adresa ohlašovny, na které byl trvalý pobyt ve správním řízení zrušen.

 

Další informace můžete rovněž získat na webových stránkách Ministerstva vnitra ČR : www.mvcr.cz

 

Vzorové formuláře mají pouze informativní charakter, platné originální formuláře obdržíte na informacích  či přímo na oddělení evidence obyvatel a vydávání dokladů zdejšího úřadu:

přízemí budovy nové radnice, přepážky č. 4 – 8.

 

vzorové FORMULÁŘE ke stažení ZDE

Zpracování osobních údajů

Účel zpracování – evidence obyvatel

Kategorie osobních údajů  - základní identifikační údaje, údaje o trvalém pobytu na území ČR a ostatní údaje vedené v informačním systému evidence obyvatel v souladu se  z.č. 133/2000 Sb., o evidenci obyvatel a rodných číslech a o změně některých zákonů

Kategorie subjektů osobních údajů – obyvatel ČR, vlastník objektu

Kategorie příjemců osobních údajů – ÚMČ Praha 9, MHMP, Ministerstvo vnitra ČR, správce informačního systému evidence obyvatel, vlastník objektu, obyvatel starší 15 let, orgány veřejné moci

Lhůty pro uchování – jsou stanoveny příslušnými zvláštními předpisy

Účel zpracování – výkon státní správy na úseku občanských průkazů

Kategorie osobních údajů – identifikační, adresní údaje a biometrické údaje v souladu se z.č. 269/2021 Sb., o občanských průkazech

Kategorie subjektů osobních údajů – občané ČR

Kategorie příjemců osobních údajů – ÚMČ Praha 9, MHMP, Ministerstvo vnitra ČR,  PČR

Lhůty pro uchování – jsou stanoveny příslušnými zvláštními předpisy

Účel zpracování – výkon státní správy na úseku cestovních dokladů

Kategorie osobních údajů – – identifikační, adresní údaje a biometrické údaje v souladu se z.č. 329/1999 Sb., o cestovních dokladech

Kategorie subjektů osobních údajů – občané ČR

Kategorie příjemců osobních údajů – ÚMČ Praha 9, MHMP, Ministerstvo vnitra ČR, Ministerstvo zahraničních věcí ČR, soudy, orgány činné v trestním řízení, jiné orgány veřejné moci

Lhůty pro uchování – jsou stanoveny příslušnými zvláštními předpisy

 

 Další informace můžete rovněž získat na webových stránkách Ministerstva vnitra ČR : www.mvcr.cz

 Vzorové formuláře mají pouze informativní charakter, platné originální formuláře obdržíte na informacích  či přímo na oddělení evidence obyvatel a vydávání dokladů zdejšího úřadu:

přízemí budovy nové radnice, přepážky č. 4 – 8.

Přejít na všechny kontakty tohoto odboru/oddělení

Úřad městské části Praha 9 je otevřen všem občanům a jeho úřední hodiny se dělí podle agendy k vyřízení.
Zobrazit všechny hodiny úřadu

Nejčastějsí situace k vyřízení v rámci agendy tohoto odboru