Tramvají až do Brandýsa.

Do Brandýsa možná povede tramvaj

14.6.2013    Právo    str. 12  
Praha - Střední Čechy

    Lucie Fialová   
Městská část Praha 9   

Mezi Kbely a Brandýsem
nad Labem každý den proudí davy lidí do a z metropole kvůli práci. Radnice
Prahy 9, kde mimopražští vystupují z autobusu číslo 375 a nebo
parkují svoje auta, a společnost Ropid, jež organizuje pražskou integrovanou
dopravu, se zaobírají myšlenkou vést tudy koleje.

            Nový
dopravní prostředek usnadní život cestujícím i deváté části, která je zahlcena
vozy s mimopražskými SPZ. „Nebude to zítra ani za pět let. Bavíme se o
projektu, který nebude ani na další volební období, ale třeba v roce 2035,“
brzdí nadšení těch, kteří se těší, že se brzy svezou, radní deváté části
Zdeněk Davídek (ZNP).

            Praha
9 takový způsob cestování prověřuje v rámci generelu dopravy, který teď
zpracovává. Podle Davídka je důležité, aby na toto řešení pamatoval územní plán
metropole i Středočeského kraje. „Aby tam byla územní rezerva a aby se nestalo,
že na dotčených pozemcích někdo naplánuje velké sídliště, a koleje pak už
nebudou možné. Buďme vizionáři a snažme se je tam dostat, aby se s nimi v
budoucnu počítalo,“ řekl Davídek.

            První úvahy
se vedou o kolejích ze Kbel, kudy jezdí vlaky do Čakovic přes
Přezletice, Podolanku, Popovice do Brandýsa nad Labem. Další etapa navrhuje
koleje až do Staré Boleslavi. Je jasné, že nápad vyžaduje nemalé investice a
technické úpravy, pokud by tudy jezdily tramvaje jako v Německu. V Karlsruhe
spustili projekt před dvaceti lety. Po železničních kolejích sviští i tramvaje.
Samozřejmě tomu předcházely nezbytné technické úpravy.

            Mluvčí
Ropidu Filip Drápal uvedl, že o tom, jaké kolejové vozidlo by se na trati
objevilo, se diskutuje. „Z našeho pohledu je ideální něco, co umí jezdit rychle
a zároveň zvládne zajet až do center obcí, aby to lidé měli co nejblíž. Něco,
co spojuje výhodu vlaku a tramvaje. Železnici nemůžete dát doprostřed náměstí,
vést ji středem silnice,“ pokračoval Drápal.

            Ropid
považuje diskutovanou trasu za jednu z velmi perspektivních na vedení
kolejového systému. „Vidíme, že v uvažované trase roste hustota osídlení,
páteřní autobus 375 musíme pořád posilovat,“ přiblížil současnou situaci
Drápal.

            Také starosta
Brandýsa nad Labem Ondřej Přenosil (ODS) by koleje přivítal. „Autobus je dobrý,
ale do centra Prahy musíte pokračovat ještě metrem,“ poznamenal. Ale této
variantě velké šance nedává. „Území na sever od Prahy je tak zastavěné, nevím,
jestli je možné najít nějaký prostor,“ krčí rameny. Realizace by podle něj byla
komplikovaná jak z hlediska majetkových vztahů, tak financí. Víc by se mu
líbila varianta, která vzešla z koncepce dopravy, již si před několika lety
nechal zpracovat kraj. Odklání železnici do Čelákovic za Toušení na Mstětice a
napojuje ji na hlavní trať do metropole.

Bavíme se o projektu, který nebude ani na další volební
období, ale třeba v roce 2035 Zdeněk Davídek, radní Prahy
9

 

Foto popis| Modrá trasa zahrnuje současné koleje, zelená pak
nově plánovanou trasu.

Foto autor| PRÁVO-ti

 

Regionální mutace| Právo - Praha - střední Čechy