22. 4.

aktualne.cz

Kvůli parkování aut se chystá v Praze vzpoura obvodů

21.4.2013    aktualne.cz    str. 0   Praha - Regiony

    Lucie Kudláčková    Městská část Praha 9   

Magistrát znovu odložil zavedení placeného stání, radnice hledají alternativní řešení

 

Praha - Pražským radnicím po letech boje za zavedení parkovacích zón došla s magistrátem trpělivost. Poté, co radní v úterý oznámili další odklad o dva roky, chtějí městské části vzít řešení problému do vlastních rukou.

 

A to i za cenu, že na parkování nevydělají.

 

Příkladem by se mohla stát Praha 9, která v minulosti na svém území zřídila dvě bezplatné zóny pro rezidenty v místech, kde se potýkala s největšími dopravními problémy - jednu z nich kolem O2 areny.

 

Bezplatné zóny si vyhrazuje městská část sama, bez svolení magistrátu. Ten rozhoduje pouze o placeném parkování.

 

"Pokud nedojde v nejbližší době k dohodě s MHMP, budeme hledat možnosti k rozšíření našich interních zón," uvedla mluvčí městské části Linda Urbášková.

 

Podobné opatření zvažuje i Praha 6. "Jednou z variant je, že by radnice vydávala nějaké vlastní parkovací kartičky," popsal mluvčí Prahy 6 Adam Halmoši. Tamní radnice si nechala zpracovat průzkum, ze kterého vyplynulo, že problémy s parkováním má 83 % obyvatel, po zavedení zón volá 57 %.

 

"Věc je čerstvá, ale radnice městské části Praha 6 bude iniciovat také u ostatních dotčených městských částí, aby zvážily urychleně jiné dopravně-inženýrské řešení," dodal Halmoši.

 

Spojence by šestý obvod mohl najít kromě Prahy 9 také v Praze 5. I tam podle mluvčí Ivony Kratochvílové uvažují o jiném řešení situace, možnosti hodlá zjišťovat také Praha 8.

Radnice chtějí zpět peníze

 

Další pražské obvody chtějí, aby jim magistrát proplatil výdaje na dopravní průzkumy a studie. Městské části, které Aktuálně.cz oslovilo, utratily celkem 13,7 milionu korun.

"Nyní hrozí, že kvůli oddalování rozhodnutí radních na magistrátu o realizaci projektu povinné studie zastarají a peníze městských částí budou promrhány. Přitom Praha 5, stejně jako i další městské části, musela provést analýzu dopravní situace a připravit návrh projektu zavedení parkovacích zón právě kvůli splnění podmínek magistrátu," uvedla Kratochvílová.

 

"Rada Prahy 4 mě pověřila tím, abych příští týden interpeloval na pražském zastupitelstvu a požadoval, aby nám zaplatili všechny náklady," uvedl místostarosta Jiří Bodenlos, jehož městskou část podklady stály 3,5 milionu korun.

 

Proplacení pěti milionů bude požadovat i šestý obvod. "Studie nám už jednou kvůli nečinnosti města propadly a museli jsme dělat nové," uvedl Halmoši s tím, že se o zavedení zón pokoušejí od roku 2008. O 700 tisíc bude žádat také Praha 9.

 

Naopak Praha 5 a 3 své peníze chtít zpět nebudou. Prvně jmenovaná se domnívá, že se žádostí nemá šanci uspět, druhá doufá, že se studie přece jen využijí.

 

"Uhradit částku po magistrátu chtít nebudeme. Očekáváme, že zavedení parkovacích zón je jen dočasně odloženo a magistrát náš materiál využije jako podkladovou studii i v budoucích letech," říká starostka Prahy 3 Vladislava Hujová.

 

Spokojená není ani Praha 10, která uspořádala anketu mezi občany a nechala si zpracovat podrobný průzkum od pardubické univerzity. Právě tento měsíc mělo návrhy na řešení parkování probírat zastupitelstvo.

 

"Věnovali jsme se tomu problému opravdu koncepčně, teď ale hrajeme druhé housle. Nezbývá než čekat," uvedl mluvčí obvodu Jan Charvát.

Jednotná koncepce

 

Placené parkovací zóny mají na svém území Praha 1, 2, 7 a částečně i Praha 3. Okolní obvody o jejich zavedení usilují již několik let. Magistrát proto vytvořil pracovní skupinu, která jednání s městskými částmi koordinovala.

 

V plánu bylo vypsání tendru na společného provozovatele placených zón. Vítězná firma by pořídila parkovací automaty a deset let by se o parkování starala. Pak by přístroje přešly do majetku města.

 

Termín se ale neustále odsouval a poslední odklad přišel tento týden, kdy radní neschválili připravený návrh řešení. Místo toho se rozhodli zpracovat úplně novou koncepci pro celé město.