1. 7.

praha.iDNES.cz

Slavné pražské tovární areály chátrají a bortí se. Radnice neví, co s nimi

28.6.2013    praha.iDNES.cz    str. 0   Praha / Praha - zprávy

    MF DNES, Pavel Švec    Městská část Praha 9   

V hlavním městě chátrá spousta kdysi významných továrních areálů. Lihovar na Smíchově, jinonická Waltrovka či automobilka Praga ve Vysočanech. Většinou je nechávají pustnout majitelé, i když často stojí na lukrativních místech. Co s nimi bude, neví ani místní radnice. Hrozí, že se budou bortit.

 

Česká metropole byla půldruhé století průmyslovým centrem země. Továrny vyrábějící všechno možné od šroubků po tramvaje byly rozesety po celém městě. To se za poslední desetiletí výrazně změnilo. Někde průmyslové areály zcela zmizely a nahradily je moderní domy, jinde se zpustošené stavby samovolně bortí.

 

Příkladem je Smíchovský lihovar v Praze 5, kde se ve středu zhroutila opuštěná výrobní hala ( více čtěte zde ).

 

Jakou mají tyto jizvy města budoucnost? Areály často patří soukromým firmám, které je z různých důvodů nechávají chátrat.

 

MF DNES oslovila několik pražských radnic, na jejichž území rozpadající se budovy stojí. V tomto ohledu vede Praha 5, někdejší průmyslové srdce levobřežní části Prahy. Právě zde stojí rozpadající se Smíchovský lihovar, ale i areál jinonické Waltrovky či bývalého Technoplynu v Dalejském údolí.

 

Vysočany i přes rozsáhlé změny posledních let hyzdí zase areál automobilky Klementa Gottwalda, z níž kdysi vyjížděly vozy značka Praga. Místo výroby aut hromady suti

 

"Ohledně areálu bývalého závodu Praga lze dnes uvést, že majitelé před rokem vyměnili správce areálu, kterým je nyní firma Rustler Property Services. S ní začala jednání nanovo. Areál se nerozvíjí, stagnuje. Byly několikrát představeny rozvojové plány celé lokality, ale vše zůstalo jen na papíře," popsal neutěšený stav zástupce starosty Prahy 9 Marek Doležal.

 

Dotčená studie celý areál rozdělila do dvou hlavních oblastí. Směrem k Rokytce mají stát bytové domy a u Kolbenovy ulice má vzniknout administrativně obchodní centrum.      do PC        pro iPad

 

"Aktuálně se na úřadě zabýváme velmi nepříjemnou záležitostí, kdy současný správce nechal bez jakéhokoliv vědomí stavebního úřadu do areálu Pragy navézt tisíce tun zeminy z výkopu ze stavby na Národní třídě," řekl před dvěma týdny Doležal.

 

Ještě méně jasná situace vládne na Smíchově. Vlastník zmíněného lihovaru s úřadem podle mluvčí Prahy 5 Ivony Kratochvílové vůbec nekomunikuje. Chátrající areál údajně prodat nechce, ale ani do něj neinvestuje.

 

Na majitele, kterým je firma Zlatý lihovar, se opakovaně obrací i MF DNES. "Děkuji za Váš zájem, ale k žádné z požadovaných informací se nebudeme vyjadřovat," odpověděl za firmu Miroslav Markant již v září 2011. Od té doby na dotazy nikdo nereagoval.

 

To v případě bývalého Technoplynu v Hlubočepích je celkem jasno. Rozpadající se zbytky domů zmizí. "Je vydáno povolení k odstranění budov v areálu této továrny," uvedla mluvčí Kratochvílová.

 

A co slavná Waltrovka, kde se vyráběly motocykly, auta či letecké motory? "V souvislosti s touto lokalitou jsou již vydána územní rozhodnutí a stavební povolení na novostavbu kancelářské budovy či na rekonstrukci ulice Na Hutmance a Jinonické," odpověděla Kratochvílová. Tady jsou tedy nejdále, a stavba tak už závisí "jen" na dostatku peněz na kontě investora ( podrobnosti najdete zde ).

 

 

URL| http://praha.idnes.cz/chatrajici-slavn...aspx?c=A130628_1945807_praha-zpravy_sfo

 

 

Školákům začaly prázdniny, od září mohou ti z Proseku cestovat do svých škol „pěškobusem“

1.7.2013    Pražský deník    str. 3   Z metropole

    (čtk)    Městská část Praha 9   

Praha 9Devátá městská část rozjíždí další nový plán v rámci projektů financovaných z Evropských fondů. Tentokrát se jedná o takzvaný pěškobus. Po inspiraci v italském městečku Regino Emilia, kde tento projekt funguje úspěšně už několik let, se zástupci radnice rozhodli, vyzkoušet ho i v Praze. Pěškobus je určen pro první stupeň základních škol a zkušebně by měl prozatím fungovat na Proseku.

            „Vytvoříme trasy, kudy převážně chodí děti do školy. Na těchto trasách budou viditelně označeny zastávky, na kterých bude v daný čas čekat proškolený dobrovolník z řad rodičů a ten děti odvede bezpečně do školy,“ vysvětluje princip pěškobusu radní pro oblast Evropských fondů Zdeněk Davídek.

Děti, které budou tuto službu využívat budou viditelně označeny reflexní vestičkou.